Missä palvelut jatkossa fyysisesti sijaisevat?
Hyvinvoinnin puolesta - Missä palvelut jatkossa fyysisesti sijaisevat?
Hyvinvointialueiden aluevaltuustot valitaan vaaleilla
23.1.2022. Uudet aluevaltuustot aloittavat työnsä maaliskuussa 2022. Nykyinen
Siun soten valtuusto istuu vuoden 2022 loppuun saakka. Uusi hyvinvointialue
aloittaa toimintansa 1.1.2023.
Nykyisen Siun soten eli Pohjois-Karjalan sosiaali- ja
terveyspalvelujen kuntayhtymän tehtävänä on järjestää jäsenkuntiensa puolesta
alueensa väestölle yhdenvertaisilla periaatteilla lainsäädännön mukaiset
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, jotka ovat jäsenkuntien
järjestämisvastuulla. Tällä hetkellä siis kunnat vastaavat em. palvelujen järjestämisestä.
Lisäksi kuntien huolehdittava on pelastustoimen ja ympäristöterveydenhuollon
palvelujen järjestäminen sekä leirintäalueviranomaistehtävät. Meillä Pohjois-Karjalassa
on sopimuksin siirretty palvelujen järjestämisen toteuttaminen Siun sotelle
1.1.2017. Siun sotessa on yhteensä noin
7 500 työntekijää. Alueella on noin 160 000 asukasta.
Muualla Suomessa on vasta nyt aloitettu muutos kohti
hyvinvointialuetta, kun se meillä on siis tehty jo vuonna 2017. Pääsemme tässä
muutoksen vaiheessa helpommalla, kun työ on suurelta osin tehty.
Vuoden 2023 alusta kuntien vastuu loppuu ja palvelujen
toteuttamisen vastuu siirtyy uudelle hyvinvointialueelle. Ympäristöterveydenhuollon
osalta on myös päätetty Pohjois-Karjalassa, että uusi organisaatio vastaa myös
siitä.
Palvelut voidaan nykyisellään tuottaa Siun soten omana
toimintana tai sopimuksin yhdessä toisen kuntayhtymän tai kunnan kanssa.
Jatkossa palveluita voidaan tuottaa yhdessä toisen hyvinvointialueen organisaation
kanssa. Palveluita voidaan ostaa myös toisilta palvelun tuottajilta,
palvelusetelillä tai muulla laissa säädetyllä tavalla.
Omana toimintana tuotettaessa palvelut ovat edullisempia kuin,
jos ne joudutaan ostamaan organisaation ulkopuolelta. Siun sotella on kuitenkin
ollut vaikeuksia rekrytoida omaa henkilökuntaa ja siksi kustannusten
kohoamisesta on syntynyt organisaatiolle suuri riski. Myöskään kaikkia
palveluita ei ole voitu tuottaa, koska osaavaa, koulutettua henkilöstöä ei ole
ollut riittävästi saatavana. Itse katson, että tämä on tulevan aluehallinnon suurin haaste
vastata työntekijätarpeeseen osaavalla ja vetovoimaisella päätöksenteolla ja
rekrytoinnilla.
Toinen iso haaste on palvelujen tuottamisen paikat. Nykyisin
Siun soten organisaatio on vuokrannut kunnilta tiloja, joissa se toimii.
Käytännössä siis vuoden 2017 alussa Siun soten syntyvaiheessa kuntien toiminnot
toteutettiin jokaisessa kunnassa olemassa olevissa rakennuksissa ja ne
siirtyivät vuokrasopimuksilla Siun soten hallintaan. Omistajiksi jäivät kunnat.
Tämän hetken käsityksen mukaan kunnat haluavat, että
rakennukset siirtyisivät uuden hyvinvointialueen omistukseen. Siun soten puolella
puolestaan ei haluta rakennuskantaa omaan taseeseen. Olemme tilanteessa, jossa kumpikin
osapuoli, kunnat ja Siun sote, haluavat välttää korjaustarpeisten, vanhojen ja
edelleen vanhenevien rakennusten ottamisen omalle vastuulle. Tosiasia on, että
ne ovat kuntien vastuulla, kuntien omistuksessa. Siksi olenkin valmis
kannattamaan sitä, että ne jatkossakin jäävät kuntien omistukseen, mutta
pitkillä, vuosikymmenien, määräaikaisilla vuokrasopimuksilla vaikka laki ei
tätä vaadikaan. Uuden aluehallinnon ja alueiden elinvoimaisuuden vuoksi olisi
tärkeää tulla vastaan myös kuntien toiveita ajatellen. Tämän hetken
vuokrasopimukset ovat lyhyitä eivätkä turvaa kuntien asemaa rakennusten
omistajana. Kuntien näkökulmasta tähän liittyy riskejä, esimerkiksi rakennusten
kunnon ja korjaustarpeen osalta. Ennen uuden hyvinvointialueen ja kuntien
välisten sopimusten tekemistä tulisikin tarkastella mitkä rakennuksista ovat
tasearvoltaan sellaisia, että niitä on tarkoituksenmukaista edelleen käyttää.
Järjestely varmistaisi sen, että jokaisessa kunnassa olisi
seinät, joissa olisi hyvinvointialueen vastuulla olevia palveluita. Minusta
kuitenkin on tärkeää, että seinien sisällä on palveluita. Ja mitä palveluita,
se olisi jokaisen kunnan osalta tarkasteltava niin, että kuntalaiset saisivat sille
kunnalle tarkoituksenmukaiset palvelut.
Keskusteluissa asiantuntijoiden kanssa on esitetty mm.
kiinteistöosakeyhtiön perustamista, jolloin kuntien riskit pienenisivät.
Toisaalta miksi uusi hyvinvointialue ei voisi rakentaa omaa uutta? Edellä
mainitulla toimintatavallahan se maksaa joka tapauksessa vuokraa kunnille pitkän aikaa
ja samalla monen prosenttiyksikön suuruista voittoa.
Joka tapauksessa tulevaisuuden hyvinvointialueella kunnilla
on suuri merkitys ja yhteistyön rooli esimerkiksi rakennuslupien ja
kaavoituksen osalta. Tätä pohdintaa tulee siis jatkaa hyvässä hengessä.
Ikäihmisten palveluasumiseen kiinnitetään nyt huomiota ympäri
Pohjois-Karjalaa. Joensuussa yksistään paikkaa odottaa reilut satakunta
vanhusta. Toiseksi esimerkiksi otan Juuan, jossa palveluasumiseen ei ole pitkiä
jonoja, mutta toisaalta ei ole paikkojakaan. Uusien rakennusten
rakennusvastuuta ei halua kukaan ottaa vastuulleen. Vaikka saisimme uutta
rakennuskantaa, mistä saisimme henkilöstöä tekemään työtä, kun ei nykyiselläänkään
organisaation vetovoima riitä?
Älä ihmeessä jätä äänestämättä numeroa 151!
Heidi Wilska
Lähteet:
- Siun soten valtuuston kokous ja asiakirjat 14.12.2021.
- Siun soten talousarviokirja 2022.
- Keskustelut eri alojen asiantuntijoiden kanssa.
Kommentit
Lähetä kommentti